torstai 28. heinäkuuta 2016

Rekordin pumppu osa 2

Pumppu projekti etenikin suunniteltua nopeammin ja todella mallikkaasti. Varmaan ensimmäinen projekti kymmeneen vuoteen jonka sain nopea tempoisesti valmiiksi, eikä se jäänyt tallin nurkkaan lojumaan.
Takana oleva luukku oli sen verran syöpynyt ja rapsakka, että päätin pyytää kaverin apua. Vanhaa ei ollut enää ideaa lähteä hitsailemaan ja kaverini teki särmärillä uuden. 2-3 millin välein olevat pokkaukset ei juuri paljastu kuvasta ja se onkin kuin mankelilla tehty. Omalla mankelillani siitä olisi tullut joka suuntaan kaareva, kun rullat olisivat joustaneet kahden millin pellin kanssa.
Pientä hionosäätöä ja reijät kulmiin, siihen se istuu hienosti!
 
Seuraavana vuorossa oli itse pumpun purkaminen. Lasit olivat aivan ruskeat ja pelkäsin etten saisi niitä mitenkään puhtaaksi. Nopea pesu liukkarilla ja ne olivat kuin uudet. Niklatut osat pesin myöskin ja kiillotin käsin Autosolin kanssa. Pienten linssien irrotukseen tein sopivan lätkän, jolla sain kierrettyä ne auki. Linssit ovat olleet niklatut ja ilmeisesti kiiltävät alkujaankin.


Seuraavaksi nakkasin osat pikapin lavalle ja lähdin puhallus hommiin. Jalan sekä kaapin puhalsin rautakuulalla ja tuttavani firmassa maalari ruiskuttikin niihin samalla kertaa pohjamaalin. Puhalluksen jälkeen jalasta paljastui aika roisi valu jälki, mutta tälläisiähän nämä ovat olleet aina. Kaappikin aaltoilee sieltä täältä, mutta ei sitä minusta pidä kittailla koska ei se ole ollut uutenakaan sen suorempi. 



Tässä välissä kävin kaverini luona puhaltamassa pumpun osat varovasti hienolla hiekalla. Niitä ei uskaltanut samoilla laitteilla puhaltaa, kuin jalkaa ja kaappia. Kaappikin piti puhaltaa kaukaa ja varoen. Hienoimman jäljen messinki osiin olisi tietysti saanut lasikuulalla, mutta ne oli tarkoitus kuitenkin maalata.
Seuraavaksi vuorossa oli punaisen maalin ruiskutus. Onneksi tein talliin pienen maalaustilan, kun en uskaltanut ulkonakaan ruiskuttaa. Tuo punainen väri tuntui nimittäin pöllyävän joka paikkaan todella hyvin. Tasapäiset ruuvit piti myös entisöidä, koska en halunnut laittaa uusia kuusiokantaisia pultteja.


Punainen väri oli ruiskutettu ja osat kuivahtaneet yön yli. Vuorossa olikin kaikista kiinnostavin vaihe, kasaus! Kiilloitetut osat näyttivat todella hyvältä kirkkaiden pumpun osien ja puhtaiden lasien kanssa!




On se kyllä hieno, vaikka itse sanonkin. Pientä sipistelyä siinä on vieläkin. Oviin tulee varmaan ensi viikolla Rekord tarrat, jos niiden teko vaan menee nappiin. Letkun sen sijaan sain uuteen loistoon, kun pesin sen kunnolla tinnerin kanssa ja käsittelin kumin kiillotusaineella. Jostain romutorilta pitäisi metsästää vielä sopivan vanhan näköiset klemmarit letkun molempiin päihin.
Siinä se nyt sitten komeilee tallissa. Voi olla että näitä pitää vielä toinen entisöidä vaikka Shellin väreihin?


 

 
 

 
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti