torstai 7. heinäkuuta 2016

Rekordin pumppu

Pari viikkoa sitten sain ostettua yhden valurautaisen bensamittarin jalan lisää ja sen seurauksena aloin selailemaan vanhojen mittarien kuvia netistä. Hetken selailtuani tajusin, että jalka on ulkolaisesta Satam merkkisestä mittarista jota on käytetty ilmeisesti vain Rekord bensiinillä. Satam mittari poikkeaa mittasäiliöiltään sillä, että ne ovat hieman soikean näköiset ja kapeammat päistään. Hauskana yksityiskohtana on myös jalkaan valettu silmä. Voi olla siinä on liikaa haastetta, kun alkaa Suomesta etsimään oikeanlaista pumppua ja kaappia jalan jatkoksi. No, katsotaan kuinka käy.
Alla olevan kuvan olen aikaisemmin julkaissut yhden jutun yhteydessä jo ennestään. Kuvan piirroksessa on vastaavanlainen Satam pumppu Rekordin väreissä.




Mittareiden kuvien katselun innoittamana kaivelinkin varastosta Gulfin kaapin ja Joensuun Esson vanhan valurauta jalan esille. Ajattelin josko nyt olisi sen verran intoa ilmassa, että nämä saisi yhdistettyä ja sitten entisöityä niistä yhden komean jakajan. Näistä molemmista olenkin aijemmin kirjoittanut omat blogi juttunsa ja nyt niille keksin käyttöä. 

Projektin aloittelin ensimmäisenä sillä, että purin pumpun kaapista ja liruttelin letkusta vanhat polttoöljyt pois. Siinä mielessä tämä on mukava tehdä, kun kaikki on suhteellisen ehjää ja alkuperäistä.
Kaapista paljastui ihmeellinen juttu, se on uutena sinkitty ja sitten maalattu. Varmaankin sen ansiosta kaappi on pysynyt lähes ruosteettomana ja on hyvässä kunnossa. Ovien aukeamista rajoittavat ja ovia auki pitävät "stopparit" oli vääntyneet vinksin vonksin ja ne irroitin kokonaan. "Stopparit" oli niitattu kaappiin ja ne lähti hienosti, kun porasi niitit pois. Uudet on tarkotus tehdä tilalle ja ne kiinnitän sitten ruuveilla. Kaapissa oli myös tupakointi kielletty kyltti, sekä Gulf kyltit ovissa. Ne oli poppareilla kulmistaan kiinni ja niistä jääneet reijät hitsailin tigillä umpeen.
Jotkut projektit tuppaavat venymään tai jäämään osiksi tallin lattialle. Tämän kohdalla ajattelin torjua asian sillä, että kävin teettämässä siihen jo maalit valmiiksi. Mukaani nappasin tallin seinältä -20 lukuisen Rekord kyltin ja siitä saimme skannerilla oikean värin. Valu jalkaa rapsutellessa alta paljastui alkuperäistä Standardin/Esson aikaista punaista maalia. Kylttiä jalkaan verratessa ei juurikaan sävy eroa ole. Skannauksen ja maalin sävytyksen hoiti Työkalumakasiini Lahdessa.
Tämä oli vain tälläinen väli päivitys ja lisää tulee jossain vaiheessa, kun pumppu edistyy. Alla vielä kuva hienosta Ford kyltistä, jonka sain juuri ostettua. 
 
 
 
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti