sunnuntai 6. joulukuuta 2015

30 Vuoden talviunet

Messerschmitt KR 200 - 30 vuotta Ruususen unta


Kaverini sai 1,5 vuotta sitten vihjeen tästä pitkään seisseestä Messeristä. Se oli tullut huoltoaseman pitäjälle -80 luvun lopulla ensimmäiseltä omistajalta. Tietojen mukaan se on jäänyt seisomaan -86 vuonna, kun siitä on viety kilvetkin pois. Kaverini kävi katsomassa tätä aijemmin ja sitten tänä kevään kyseli taas siitä jokimaan rompemarkkinoilla. Parisen viikkoa rompetorin jälkeen kääpiöauto siirtyikin päijät-hämeeseen. Messerschmitt KR 200 on 200 kuutioinen, kuten mallista voi päätellä. Tämä yksilö on -63 vuodelta ja se on säilynyt suhteellisen alkuperäisenä. Näitä on ilmeisestikkin tullut maahantuojan kautta noin 700 kappaletta ja yksi nelipyöräinen KR 500. Painoa kapistuksella on noin 250kg ja siinä on tilaa kahdelle aikuiselle.

Kilpien poistoon johtanyt syy lienee kiinni leikanneessa männässä? Kaverini aloitti projektin purkamalla moottorin yläkerran osiksi. Liottelun jälkeen mäntä irtosi sylinteristä ja oli kuitenkin suhteellisen hyvässä kunnossa. Alkuperäiset männänrenkaatkin oli vielä siinä kunnossa, että putsailun jälkeen moottori kasattiin samoilla osilla. Tänään oli se hetki, kun moottorista oli tarkoitus ottaa ensimmäiset savut sitten 30 vuoteen. Kaikki kasassa ja puhdistetusta bensatankista virtaa bensiiniä kaasuttimeen, vaan dynastartti ei sanokkaan mitään. 
Kuski kabiiniin ja minä tietenkin jouduin työntämään...
Nyt hymyilyttää, sillä Messerihän lähti käymään ja ensimmäinen koeajo lenkki on heitetty! Ensimmäiset sekoitetut bensiinit on tarkoituksella aika öljyiset ja sen kyllä huomasi savun määrästä. Vaihteita tälläisessä on neljä ja polkimet aivan kuin autossakin. Jossain kuitenkin on sanomista, sillä ykköstä isompaa vaihdetta ei saanut päälle. Ilmeisestikkin vaihdevaijeri vaatii säätämistä, koska vaihteet loksahtaa kuitenkin moottorin päästä käsineen päälle.

Hetken ajelun jälkeen se jo alkoikin hyytymään. Ehdotin jo samantien, että ottaa auton bensansuodattimen letkun välistä pois. Suotimen poiston jälkeen käynti parani ja pätkiminen katosi. Konekoppa toimii hyvin suojana vaikka sateessa ruuvatessa, tosin kuomu pitää myös olla auki. Tehtiin pieni lenkki myös kahdestaan ja voi kyllä sanoa, että on tällänen todella perverssi laite. Itsekin kävin ajamassa lenkin ja alkuunsa tuntui siltä, että ykkönen riittää aivan hyvin koska ohjaus on kuin polkuautossa. Tälläinen kulkee liki satasta ja onhan näitä aikanaan tietysti viritettykkin. Tässä lyhyt video koeajosta.

Sisälle menoa on helpotettu hienolla systeemillä. Penkki nostetaan ensin ylös, sitten istutaan siihen ja laskeudutaan penkillä ales!

Tämä yksilö on kyllä pysynyt hyvin alkuperäisenä ja sille ei ole tarkoitus tehdä mitään suurempaa. Alkuunsa ajella ja kuulostella miltä moottori tuntuu. Jos se toimii hyvin, niin saa olla vanhalla männällä ja jos alkaa oireilemaan niin sitten läpikäyntiä. Joitain osia siihen tarvitsee etsiskellä ja toki saa vihjailla, jos sellaisia on jossain tiedossa joutilaana!



Tässä vielä yksi kuva alkuperäisestä -61 vuoden korjaamokirjasta. Näkyvillä saatavana olleet mallit.

 


Tälläinen oli kahden miehen itsenäisyyspäivän paraati Nastolan perukoilla. Hyvää itsenäisyyspäivää!

 
 
 

 
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti