Fordson Thames 1950
Mistä lienee tullut päähän sellainen pinttymä, että paloautot ovat kiinnostaneet aina? Vuosien saatossa olen käynyt katsomassa monen monta autoa ja viisi jo aijemmin omistanutkin. On ollut -50 ja -60 luvun Fordia, -70 luvun Fargo ja viimeksi parisen vuotta sitten -77 International. Nyt sitten silmääni pisti ilmoitus tästä Thamesista. Siinä ei hirveämmin tietoa ollut ja kuvatkin olivat aika epäselvät. Mielenkiintoni heräsi taas välittömästi, mutta puhelimeen tartuinkin vasta parin päivän päästä. Auto oli vielä alkuperäisessä lämpöisessä tallissaan johon se oli tullut suoraan koritehtaalta keväällä 1951. Kyseessä oli siis Myllykosken tehdaspalokunta. Thames oli ollut pitkään ykkösautona ja kilvet siitä oli viety pois -88 vuonna, harmi... Museointi mielessä se oli ilmeisesti maalautettu jälkeen päin, mutta silti jatkanut seisomistaan tähän päivään saakka. Auto oli ollut vuoden verran myynnissä tarjousten perusteella, eikä siitä ollut kuin yksi ihminen kiinnostunut? Auton tutkittuani odotin seuraavaan arkipäivään ja tein tarjouksen tehtaanjohtajalle. Vastaus tuli välittömästi, se oli lyhyt ja ytimekäs "se on maksettava ennen noutoa". Niinpä maksoin autoin ja varasin sille kuljetuksen.
Auto vedettiin tallista ulos Scanialla ja lastattiin se pihassa lavetille. Muutoin kaikki meni siellä päässä nappiin paitsi hieman hätiköiden tuli kiinnitettyä liina etuakselin ympärille, sillä raidetanko jäi myös liinan väliin. Sen seurauksena fillareihin tuli hieman haritusta. Onneksi sen suoran putken oikominen ei ole sen suurempi homma.
Oli ilo saada kouraan kirjekuorellinen alkuperäisiä papereita! Pahvikantinen -50 luvun rekisteriote, sitten -60 luvulla muuttunut leveä harmaa ote, alkuperäinen ohjekirjanen ja vielä Kulmalan papereita auton toimitukseen liittyen.
Myllykoskelta saapuessamme Lahteen laskimmekin Thamesin suoraan talliin. Auto ei ole ollut varmaan ikinä ulkona yötä, eikä sen tarvinyt jäädä ulos nyttenkään.Siinä se Thames nyt sitten on. Tuossa Googlea selaillessani törmäsin tietoon, että näitä olisi kaksi suomessa ja ne olisivat viimeiset Suomessa koritetut avopaloautot. Toinen yksilöistä on Kuusankosken palomuseossa. Tämä Kulmalan valmistama avokori on kyllä aika villin näköinen ratkaisu. Takaosa on jätetty avonaiseksi ja siellä on rekisteriotteen mukaan seitsemälle seisomapaikat. En malta odottaa sitä hetkeä, kun saan auton rekisteröityä ja pääsen kaupungille kokeilemaan kauanko saan ajella 9 hengen lastilla ennen poliisien pysäyttämistä!
Aloitinkin välittömästi auton jarruremontin ja moottorin henkiin herättelyn. Nyt kun romustelu kausikin alkaa hiljenemään, niin varmaankin kerron kuinka tämän paloauton remontit etenee. Kuulemiin...
Todella loistavaa, että tuo tehtaan auto pelastui hyvään säilöön!
VastaaPoistaBlogisi on mainio! Pistää harkitsemaan omankin pystyttämistä hiukan eri aiheisesta vanhasta roinasta.
Se Thames on Kuusaankoskella oli aikaisemmin Kouvolan VPK auto,80 luvun alkupuolella olin VPK toiminnassa mukana ja ajoin itsekkin auto. Oli aika jäykkä kääntää kun ei ollut tehostajaa, mutta v-8 kävi komeasti.
VastaaPoista