sunnuntai 30. maaliskuuta 2014

Perä remonttia

-30 luvun banjo perän remontointia

Nyt on tarjolla jotain muutakin , kuin kylttien kiillottelua ja bensamittarien raahailua.Päätin jo alkuunsa , että autot pidetään erossa koko blogista , mutta tässä sitä ollaan.Ajattelin nyt hieman raottaa ovea autojenkin suhteen , niin selviää miksi sitä aikaa ei aina riitä romusteluun.

Perä remontti tuli eteen , kun viime kesänä toinen vetoakseleista katkesi ajossa ja sen seurauksena kolaroin auton keulan kevyesti.Vetoakseli katkesi sisä päästään ja toinen pyöristä lähti karkuun , jonka seurauksena jarrut katosivat.Auto on -34 Fordi johon on -50 luvulla laitettu -39 perä.Perää avatessa tuli huomattua , että välityskin on selvä.Hammaspeikko oli iskenyt lautaspyörään ja laakeritkin oli pinnoiltaan valmiit.Ensimmäisenä tuli mieleen , että mistäs sitten välitys ja oikean levyset vetoakselit tilalle?
Purin kolme eri akselia jotka varastosta löytyi.Viimeinen akseli oli -38 vuoden , siinä oli mieleinen välitys , hyvät vetarit ja tasauspyörästökin kunnossa.Tässä kuvassa keskikohta on pestynä , laakerit purettuna ja kierteet avattuna.Suomessa nuo laakerit olisi olleet noin 440 euroa , joten tilasin ne itse amerikasta (early ford storesta).Kyseessä oli täydellinen repair kitti , jossa oli laakereiden lisäksi tiivisteet ja vetoakseleiden kiilatkin.
Vanhan Fordin banjo perän rakenne on hieman erilainen , kuin näissä "perinteisissä" joita on totuttu näkemään.Tasauspyörästön toinen rataspari on koneistettu suoraan vetoakseleiden päihin ja vetoakselit kasataan tasauspyörästön sisälle.Vetoakselin katketessa ei mikään pitele pyörää , ellei sitten ole jotain itse tehtyjä rautoja millä saa pysäytettyä navan irtoamisen.Tässä onkin onkin jo uudet laakerit paikoillaan ja koko tasauspyörästö/vetoakseli paketti kasattuna.

Samalla kertaa , kun paketti oli osina niin vaihtelin kaikki jousen puslat ja sakkelitkin.Banjoputkien päissä on pyöränlaakereiden koolit , ja niitä tarkistellessa huomasin , että niissä on pinnat rikki.Remontti oli jo muutenkin levinnyt pelkästä vetoakselin vaihdosta , niin holkitutin nuo laakeripinnat uusiksi.Yksi mielenkiintoinen juttu olikin noiden putkien peseminen sisältä.Siellä kun sattui olemaan 70 vuoden kuivaneet öljyt,rasvat ja laakereista tullutta purua kovettuneena seinämiin! Aikamoinen jobi oli , mutta saipahan nekin puhtaaksi.Ulkopäässä olevat stefatkin oli niin murusina , että ne löytyi sieltä vasta pesun jälkeen.Katkenneesta vetoakselista tein sopivan työkalun uusien stefojen asennukseen (stefat asennetaan sisäpuolelta).


Akselin veinkin Latvan Kakelle säädettäväksi.Hammas- ja laakerivälys säädetään vaihtelemalla banjoputkien tiivisteitä oikean paksuisiksi.Ensimmäisessä kuvassa akseli on shimmattuna ja toisessa maalattuna.

Kasailinkin koko paketin valmiiksi auton rinnalla , koska pariin kertaan jarrut purkaneena tiedän , että auton alla nuo kilvet on inhottavat irroittaa.Jousta varten rakensin levittäjän , koska ilman sitä sen asennus olisi ollut varmastikkin lähes mahdotonta.Tässä vaiheessa se onkin jo valmis alle heitettäväksi.
Akseli alla ja jarrut kasattuina.Kyseessä on siis -39 ja uudemmat nestejarrut.Fordeissahan on ollut mekaaniset jarrut -39 vuoteen asti.Viime kesänä jarruja ilmatessa tuli mieleen , että ne mekaaniset olisi olleet mukavemmat.Ensimmäisellä jarrusyliterillä en nimittäin meinannut saada jarruja ilmattua ja sitten kun sainkin , niin ne ei olleet hyvät.Nyt autossa on 1 piirinen pääsylinteri , sellainen mikä näiden jarrujen kanssa on ollut tehtaaltakin.


Nyt on askartelut ohi tämän auton kohalta ja tältä talvelta.Tai eikait tämän ikäisen auton kanssa voi sanoa , että se on valmis? Eiköhän siihen jotain rassattavaa tuli 100%:lla varmuudella! Kyllä tänään oli hymy suunpielissä , kun pääsi koeajolle pitkästä aikaa. Pikapuoliin onkin tarkoitus ajella leimalle sen kanssa , joten kesä saakin tulla minun puolestani!

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti