sunnuntai 16. maaliskuuta 2014

Bensamittarien metsästelyä

Tämän viikonlopun lauantai aamu alkoikin taas vaihteeksi romutorilla.Vermossa oli FHRA:n järjestämä swappi jossa on tullut useasti käytyä.Romutori oli lähestulkoon tyhjä arpa paria sovittua kauppaa lukematta.Kaikki pöydät pariin kertaan katseltuamme pomppasimme autoon ja lähdimme kohti vihtiä jossa odotti vanha gilbarco.Tämän mittarin bongasin viikolla ja sain etukäteen sovittua kaupat,joten kyseessä oli vain mittarin nouto.
Mittarista puuttui lasit , jotka voikin olla hankalat metsästää koska ne ovat kaarevan muotoiset.Rulla koneistokin uupuu , mutta tässä kävi tuuri koska sellaset sattuu löytymään jo ennestään nurkista.Taulu on säästynyt kohtuu kunnossa ja molempien puolien emalimerkitkin on tallella.No , tämä -58 vuoden puutteellinen Gilbargo kammettiin kuitenkin peräkärriin ja jatkettiin matkaa...

Löydettyämme sopiva ruokailu paikka ja saatuamme sapuskat naaman eteen kaverini soittikin ja kertoi hyvän vihjeen! "oletko tietoinen , että samalla suunnalla on -49 Avery?"  No nyt heräsi mielenkiinto! Ei muuta kuin sapuskat naamaan ja jatkamaan ajelua.Tämä -49 vuoden Avery-Hardoll löytyi aika likeltä vanhaa Shelliä , jota päästiinkin siivoamaan aikasemmin. Mittari oli maatilan pihalla farmitankin päässä kivijalalla , ja sen verran tieltä sivussa ettei sitä ohimennen olisi nähnyt.Näitä näkee sen verta harvoin , että fiilis oli aika mahtava!
Maatilan poika kävi navetan nurkalta kääntämässä vipua , josta pumppu alkoikin pyörimään ja valokin syttyi.Se oli ollut jo muutaman vuoden käyttämättä , mutta aivan täydessä iskussa.Eikun kampeamaan seuraavaksi tätä gilbargon viereen kärrylle.Sellanen kuka näitä kunnossa olevia pumppuja on siirrellyt , niin tietää mitä nämä painavat! 


Kahteen mittariin ei oikein oltu varauduttu , joten meillä oli vain tälläinen huumori kärry perässä.Averystä nappastiin varmuudeksi pellit irti ja pakattiin auton konttiin.Kaikesta huolimatta pikkuinen kärry ajoi asiansa ja matka sai taas jatkua...
Matkalla mukaan tarttui vielä yksi Hamaggi , eli 2-tahti bensiinipumppu.Eikun kyytiin vaan kerta kärryssäkin oli tilaa "reilusti" , ja nyt matka jatkuikin suoraan kotia kohden kiertelemättä yhtään mistään!


Karavaani kotona ja kuorma purettuna.projekti kuntoinen Gilbargo sai jäädä pihalle odottamaan tuomiota.Sen kohtalo ei ole vielä selvillä , mutta eiköhän sekin valkene ajan mittaan? Jos siihen vaikka löytäisi ne lasit , niin sen voisi ottaa entisöitäväksi? Avery sen sijaan kammettiin heti talliin ja uskoisin , että sen ei tarvitse enää viettää ensimmäistäkään talvea ulkosalla.

Averyä tuskin kannattaa pilata entisöimällä , koska siinä on niin kaunis patina! Toiset ei ymmärrä mitään patinan päälle , jota itse arvostan.Sillä maalia saa kaupasta , kun tietää värikoodin , mutta aitoa ajan patinaa ei sitten saa edes tekemällä.Päivä oli pikku hiljaa pulkassa , mutta sen verran mittaria piti käpistellä , että pesin lasit ja taulut.Taulut on emaloidut ja ne ovatkin säilyneet aivan virheettöminä.
Pahaa aavistellen veikkaan , että tästä taisi alkaa se mittareiden(kin) keräily...

 

1 kommentti:

  1. Onnittelut hienoista löydöistä. Tämä sivusto sinulla voikin jo olla tiedossa, mutta varmuudeksi laitan linkin. En toki ole varma löytyykö tuolta juuri tuon mallin Gilbargoon lasia, mutta kannattaa ainakin kysyä! http://www.vicsplace.com/store/gas-pump-parts/window-glass-rubber-gaskets/

    VastaaPoista