Forssan swappia ja ajelua ristiin rastiin
Lauantai aamu tuli aloitettua Forssan romutorilta aamu kahdeksalta.Oli valmiiksi ajelua tiedossa Turun-Salon ja Someron nurkille , niin ajattelin , että pyyhkäisen heti aamusta Forssaan.Suurempia odotuksia ei ollut , mutta tarttuihan sieltä pari öljykannua ja pari sinkittyä bensa astiaa.Normaalisti romutoreilla on aina jotain mikä jää kaivertamaan mieltä , mutta tällä kertaa kaikki kiinnostava lähti mukaan.Nopean kiertelyn jälkeen kamat lavalle ja Dodgen keula kohti auraa.
Aurassa odotti Gulfin bensiinipumppu , jonka olin jo näkemättä ostanut pääsiäisen jälkeen.Tuo alla oleva farmitankki ei kiinnostanut tippaakaan , vaan tuo pitkään Gulfin väreissä ollut kaappi pumppuineen.
Alkuunsa oli meininki , että "mantan" kaappi oli vaan jossain maatilalla nakattu farmitankkiin , mutta tarkemmin katseltua huomasin kuinka tankissa lukeekin himmeästi Gulf.Tankki on tarkastettu -57 vuonna , ja jotenkin voisi tulla mieleen , että se on ollut jollain pienellä kyläkaupalla tms. missä on ollut Gulfin jakelupiste.Onhan voinut olla niin , että "mantan" kartio säiliö on jäänyt pieneksi ja tämä säiliö on päivitetty sen tilalle?Ovissa on alkuunsa ollut -50 luvulla käytetyt tarrat ja niiden päälle on jälkeenpäin liimattu nuo -63 vuonna käyttöön tulleet tarrat.
Ovien ulkopintaan oli popniitattu nämä Good Gulf emalikyltit.Tämmöiset kyltit on tarkoitettu alkujaan "V" mallin Ljungmanssin pelteihin. "V" mallilla tarkoitan siis Star 102:sta.
Veikkaampa , että pumppu menee -30 luvun puolelle koska se on Nylund & Rahikaisen valmistama.Näitä lasimaljoja ja pumppuja onkin nyt kertynyt hieman nurkkiin , mutta näitä valetulla taululla olevia ei ennestään ollut.Tuossa yön nukuttuani ja mietiskeltyäni aloin miettimään , että raaskiikohan tuota kaappia irroittaa tuosta säiliöstä sittenkään? Pitkään yhdessä olleina nekin ovat kuitenkin palanen suomalaista huoltoasema historiaa.
Reissu meni muutenkin ihan mukavasti pikku teitä ajellen.Aurasta matka jatkui ja samalla vein tuttavalleni -55 vuoden Pontiacin tekniikan joka oli itselle ylimääräinen.Tekniikka vaihtui -50 lukuiseen kaksipuoleiseen isoon Gulf kylttiin. Vaihtokauppojen jälkeen suunnisteltiin Salon nurkille , josta lavalle tarttui -51 vuoden kellotaulu Ljungmanssi.Salosta taas sitten mutkitellen Röykkään ja sieltä sain ostettua -30 lukuisen Shellin kyltin.Shellin kyltti löytyi Airaksisen Bisseltä.Kaverini nimittäin aijemmin käski katsomaan Bissen facebook profiilia , jossa näkyi Shellin kyltti.Minähän tietty kävin tarkistamassa tilanteen ja soitin samantien Bisselle! Kaupathan syntyi ja nyt kyltti saakin uuden kodin Huhtalan museon seinältä Huittisista.
Siinähän se lauantai päivä menikin rattoisasti ja Dodgen mittariin kertyi 333 mailia.Illalla olikin vielä Lahden cruisingit , mutta jostain kumman syystä en kyllä jaksanut heti kuudelta olla paikalla...
No niin onnittelut uusista hankinnoista! Tuon farmitankin kohdalta on varmaan käynyt juuri niinkuin kirjoittelitkin. Itsellä kun on tuo vastaava Esson pumppu, joka on ollut Ylistaron maatalouden koeasemalla farmitankin päällä. Sain kiinni koeaseman entisen työnjohtajan, joka osasi kertoa että Esson pääpaikasta täällä Pohjanmaalla, eli Vaasasta Esso kuljetti farmitankin tuo pumppu päällä koeasemalle. Aluksi pumppu ja tankki oli vuokralla, mutta myöhemmin koeasema osti sen Essolta itselleen. Tiesi myös kertoa että noita vanhoja 30- luvun mantoja sijoiteltiin Esson toimesta uudelleen käyttöön juurikin pienten kauppojen tankkien ja isompien maatilojen farmitankkien yms. päälle. Ja samalla tankin kylkeen laitettiin Esson logo merkiksi polttoaineen toimittajasta. Eiköhän sama käytäntö ole ollut muillakin yhtiöillä niinkuin tuolla Gulffillakin. =) Ja alunperin näissä on käsittääkseni ainakin osassa ollut valomainos päällä. Omassa pumpussakin näkyy kun on reikä paikattu umpeen.
VastaaPoista